Portada >  > Programació > La Dispersione / Galatea & Acis. Georg Friedrich Händel / Antonio Literes
Entrades
Erika Escribá-Astaburuaga

Erika Escribá-Astaburuaga

Jorge García Ortega

Jorge García Ortega

La Dispersione

La Dispersione

02 d'agost de 2021

La Dispersione / Galatea & Acis. Georg Friedrich Händel / Antonio Literes

La Dispersione

Galatea & Acis

Georg Friedrich Händel / Antonio Literes

Simfonia
Ye verdant plains and woody mountains - Hush, ye pretty warbling quire!
Where shall I seek the charming fair?

Gigue
Lo here my love! - Love in her eyes sits playing

Muda copia
Menuet
Happy, happy we!
Gigue
Divina Galatea - Ten, ninfa, piedad
Joven galán - Pues del culto mi pied
ad
Menuet
Monstruo en quien has obrado - Cielo ha de ser el mar

Que poco asustar llega - Aunque contra mi indignado
Help, Galatea!
Queda en paz

Sarabande
Tis done: thus I exert my pow’r divine - Heart, the seat of soft delight
Passacaille
 

Erika Escribá-Astaburuaga

El seu repertori abasta des de la música antiga fins als compositors contemporanis amb predilecció per la melodia francesa, els lieder, la cançó espanyola, el repertori barroc, la sarsuela barroca i òpera francesa i italiana.

Estudia cant al Conservatori Superior de València amb la soprano Gloria Fabuel on obté Premi Extraordinari. Perfecciona la seva formació amb Ernesto Palacio, Ileana Cotrubas; és seleccionada per l'Accademia Santa Cecilia di Roma sota la guia de Renata Scotto. Guanyadora de concursos internacionals a Espanya i França obté el Primer Premi de la Premsa del Concours International de Musique de Chambre de Lió; debuta a Catalunya amb Manon de Massenet després d'obtenir el Primer Premi del Concurs Mirna Lacambra i és seleccionada per Òpera per a joves intèrprets interpretant Norina de Don Pasquale de Donizetti al Teatro Real.

Ha cantat en prestigiosos festivals i sales de concert com el Teatre Reial, Auditori Nacional de Música i Teatre Monumental de Madrid, Palau de les Arts Reina Sofia i Palau de la Música de València, Òpera de La Corunya, Palau d'Aranjuez, L'Oratoire du Louvre, Chapelle Royale de Versailles, Wigmore Hall de Londres, Auditori Parco della Musica de Roma, L'Opéra de Lió, Opéra Royal de Versailles i en festivals com Abbaye de Saint-Michel Thiérache de França, Ars Sacrum de Bilbao, Setmana de Música Religiosa de Conca, Daroca, Peníscola, Alcázar de Sevilla, Aranjuez , Internazionale de Treviso-Roma i Rieti a Itàlia, Oude Muziek d'Utrecht i Leo Brouwer de l'Havana on interpreta el recital amb obres de Matilde Salvador i Joaquín Rodrigo i canta l'estrena mundial de l'obra Haikus que Leo Brouwer li va dedicar. Dirigida per Christophe Rousset, realitza gires de concerts amb Les Talens Lyriques cantant Leçons de Ténèbres de Marc-Antoine Charpentier, Histoires Sacrées de Giacomo Carissimi i Fuster, arias i duos de Mozart i interpreta el paper d'Oberto de l'òpera Alcina de Händel.

Ha realitzat enregistraments amb Collegium Instrumentale, La Dispersione, Capella de Ministrers, Jove Orquestra Nacional d'Espanya o Ministriles de Marsias.

Jorge E. García Ortega

Natural de Cadis. És titulat superior de flauta travessera al csm Rafael Orozco de Còrdova i postgrau amb François Veilhan a París i titulat superior de cant pel Trinity College of London després d’estudis amb Carole Bajac, Howard Crook, David Mason i Carlos Mena, alumne de cant posteriorment d'aquest últim i de Richard Levitt a Basilea (Suïssa).

És membre i col·laborador habitual de l'Orquestra Simfònica de Harkov, Orquestra de Còrdova i L'Orchestre Marcel Dupré de París, Bozes d'Al Ayre Español, La hispanoflamenca, Cor Barroc d'Andalusia, Collegium Vocale Gante i Capella Reial de Catalunya sota les batutes de directors com Diego Fasolis, Christian Gouinguenée, Eduardo López Banzo, Lluís Vilamajó, Walter Reiter, Bart Vandewege, Yannik Nézet-Seguin, Philippe Herreweghe i Jordi Savall, el que li ha permès actuar com a solista o amb els corresponents grups a De Doelen (Rotterdam), Muziekcentrum De Bijloke (Gant), Alice Tully Hall (New York), Concertgebouw (Amsterdam), Koningin Elisabethzaal (Anvers), Kölner Philarmonie (Colònia), Rosengarten (Manheim), Alte Oper (Frankfurt), Philarmonie Essen (Essen), DeSingel (Anvers), Eurogress (Aachen), Muziekcentrum Frits Philips (Eindhoven), Théâtre des Champs-Élysées (Paris), Palais des Beaux-Arts, Bozar (Brussel·les), Concertgebou (Bruges) i Konzerthaus (Viena). A més ha participat amb el Collegium Vocale Gent i Philippe Herreweghe en l'enregistrament de la Novena Simfonia de Beethoven i Gerontius Dream d'Elgar i un enregistrament en directe de la Passió Segons Sant Mateu de J.S. Bach per a la televisió alemanya.

Actualment compagina la seva tasca com a cantant professional a nivell internacional amb la de professor de cant.

Galatea & Acis

La nereida Galatea, nimfa del mar, enamorada del pastor Acis, celebra la seua estima. Però el ciclop Polifem, un monstruós gegant que pretén obtenir l’amor de Galatea, assegura venjança zelós en comprovar que ella no el correspon. Polifem recorre a la força i en un atac de còlera llança una gran roca sobre Acis que queda sepultat. Galatea evoca les divinitats del mar, fa brollar aigua de la pedra i aconsegueix convertir el seu amat en un riu.

Sobre aquest relat provinent de Les Metamorfosis d’Ovidi estrena el mallorquí Antoni Literes el 1708 Acis y Galatea, una «zarzuela en dos jornadas», en el Coliseo del Buen Retiro –per cert per celebrar el vint-i-cinc aniversari de Felip V–, representant-se després en diverses ocasions en altres teatres madrilenys i també a València, on es va arribar a les vint-i-dos representacions.

El 1718 Händel presenta a Anglaterra sobre la mateixa història Acis and Galatea, una masque que posteriorment serà adaptada de múltiples maneres en nombroses versions, tant pel mateix Händel com pel mateix Mozart–. Prèviament, el 1708, mesos abans que Literes, havia estrenat a Nàpols sobre el mateix argument una cantata dramàtica en italià amb el títol de Aci, Galatea e Polifemo.

Händel i Literes conviuen en el present programa juntament amb fragments instrumentals del propi Händel –Water Music, sonates...– i amb versos de la Fábula de Polifemo y Galatea de Góngora publicada el 1612, aproximant-nos així a la concepció de la masque amb parts parlades i músiques per a la dansa.

I amb el mar com a element conductor. Mar que travessa Literes des de la seua Mallorca natal per a triomfar a la península. Mar que portà també Händel als més rotunds èxits a les illes britàniques. Mar d’on sorgeix Galatea, mar al qual van a parar les nostres vides, segons el poeta, i on va a parar el riu d’Acis. I mar que acompanya any rere any les nits del Festival de Peníscola.

Erika Escribá-Astaburuaga, soprano
Jorge E. García Ortega, contratenor
Luis Osca P. i Josep Ribes, violins
Leonardo Luckert, violoncel
Juan Perfecto Osca, contrabaix
Aníbal Soriano, guitarra barroca i tiorba
Ignasi Jordà, clavicèmbal
Ana Moreno, orgue
Joan B. Boïls, director

Programació

02/08/2021  22:30hPati d'armes del Castell del Papa LunaConciertos

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. 96 120 65 19
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info