Portada >  > Agenda > Vivaldi Ensemble - Il concerto barocco
Compra a entradas.com
Vivaldi Ensemble

Vivaldi Ensemble

02 d'agost de 2019

Vivaldi Ensemble - Il concerto barocco

Vivaldi Ensemble

El barroc és el període de la història de la música en el qual els afectes, els contrastos i, en definitiva, mantenir atent l'oient són les prioritats del compositor.

Antonio Vivaldi (1678-1741)

Concert en sol major per a oboè, fagot, cordes i clavecí RV 545

Allegro non molto-Adagio-Allegro


Concert en do menor per a cordes, clavecí, oboè i fagot RV 120

Allegro non molto-Adagio-Allegro


Concert en sol menor per a fagot, cordes, clavecí i oboè RV 495

Presto-Largo-Allegro


Concert en la menor per a oboè, cordes, clavecí i fagot RV 461

Allegro non molto-Larghetto-Allegro


Concert en do menor per a 2 violoncels, fagot, cordes i oboè RV531

Allegro-Largo-Allegro


Concert núm. 2 en sol menor, Op. 8, RV 315, «L’estate» (L’estiu)

Allegro non molto - Adagio e piano/Presto e forte - Presto


Els concerts per a un o diversos instruments solistes del venecià Antonio Vivaldi estan plens d'aquests recursos i hem volgut organitzar el programa d'aquesta nit de manera que el públic pugui apreciar aquests contrastos més clarament. Això s'aconsegueix gràcies a la concatenació, gairebé sense interrupcions, de les sis obres que s'escoltaran, les quals hem ordenat seguint una coherència harmònic-tonal d'acord amb la teoria musical del Barroc i la seva obsessió amb el cercle de quintes i els diferents temperaments irregulars que van enunciar autors com Valloti, Kellner o Kinberger.

La seqüència de tonalitats properes al cercle de cinquenes (el que avui dia anomenem tons veïns) garanteix una transició agradable per l'oient, sense brusquedats i gairebé com si es tractés d'una modulació planificada pel compositor. D'aquesta manera, els sis concerts formen un bloc homogeni com si es tractés d'una macro-forma musical que engloba les sis obres del programa; és a dir, una mena de Simfonia formada per Concerti a sol i Concerti Grossi en la qual es pot apreciar de millor manera la riquesa i la gran quantitat de detalls que atresoren aquestes obres mestres.

Un dels trets de la música barroca va ser el que els compositors van començar a sentir-se atrets per la idea d'escriure música de forma específica per a un mitjà determinat, violí, veu, solista etc. Els estils instrumental i vocal van començar a definir-se, van arribar a ser diferents en la imaginació dels compositors barrocs, que van acabar per utilitzar conscientment recursos vocals en l'escriptura instrumental i viceversa. Van lluitar per trobar els mitjans musicals que expressessin afectes o estils anímics, i les formes que s'intensifiquessin aquests efectes musicals mitjançant contrastos violents alternant ritmes estrictament mesurats (àries) i altres flexibles (recitatius).

En la música instrumental de cambra dels italians van seguir regnant com amos indiscutibles i mestres d'Europa. A la fi del segle XVII va aparèixer un tipus de composició orquestral el concerto o concert. El concert permetia als compositors: el medi concertato i els seus contrastos, la lectura d'un baix ferm i una soprano florida, una organització musical basada en el sistema tonal major-menor i la construcció d'una obra extensa a partir de moviments separats i autònoms . Així el concerto grosso i el concert solístico, es considera en l'epicentre de la música orquestral de l'època. En tots dos casos es contrasta sistemàticament: en el concerto grosso les d'un petit grup d'instruments solistes i en el «concerto solístico» les d'un únic instrument, s'oposaven les d'un gran conjunt. Al començament del segle XVIII, Venècia seguia atraient viatgers en especial músics. Els festivals públics eren més nombrosos que en una altra part d'Europa. La Capella de Sant Marc seguia gaudint de gran fama, sent Vivaldi un dels principals violinistes d'aquesta capella. Vivaldi va estudiar per a sacerdot i se li va conèixer com «Il Prete Rosso» pel color pèl-roig dels seus cabells. De 1703 a 1740 foguèt emprat com a director musical, en un orfenat anomenat l'Ospedale della Pietà a Venècia.

Les obres instrumentals i en especial els concerts de Vivaldi resulten sempre molt atractius a causa de la frescor de les seves melodies, el seu vigor rítmic, la seva hàbil tractament del colorit solístic i orquestral i la claredat de la forma. Al voltant de les dues terceres parts dels concerts de Vivaldi estan escrits per a un sol instrument solista amb orquestra.

És per això que el repertori que abordarem el Vivaldi Ensemble seran els concerts escrits per a oboè, fagot i violoncel com a instruments solistes, així com diferents Concerti Grossi.
Enrique Palomares, Raul Arias, Andrea Tur, Cassandra Didu, Raquel Camps; violins

Isabel López, Francesc Gaya; violes

Elena Solanes, Aida García; violoncels

Javier Sapiña, contrabaix

Ignasi Jordà, clavicembal

Jesus Fuster, oboè

Joan Sapiña, fagot

Programació

02/08/2019  22:30hPati d'armes del Castell del Papa LunaProgramació 2019

Preus: 12€

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. 96 120 65 19
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info