Portada >  > Agenda > Música Trobada - Afectos de un alma enamorada
Compra a entradas.com
Música Trobada

Música Trobada

04 d'agost de 2019

Música Trobada - Afectos de un alma enamorada

Música Trobada

El segle XVIII valencià és un dels més rics i més interessants pel que fa als canvis profunds en matèria musical i en tots els àmbits socials, arran de la Guerra de Successió i l’establiment de la casa borbònica.

Programa

Si de un ave, la dulce melodía*

Duo per a 2 sopranos, violins i acompanyament

Primera interpretació en temps moderns

Arxiu de la Catedral de Girona

 

Lamentació per al dijous sant

Lamentació a duo amb violins i continu

Primera interpretació en temps moderns

Arxiu de la Catedral de València

 

Ah del ilustre campo

Villancico a la Inmaculada Concepción de María en la función que dedica a su patrona la Real Maestranza de València en el Convento de la Puridad

Recitat i ària per a alt, violins i continu

Primera interpretació en temps moderns

Arxiu de la Catedral de València

 

Aleph. Quomodo obscuratum**

Lamentació per a alt, violins i acompanyament

Arxiu de la Catedral de València

 

Acudid querubines*

Villancico para la profesión de sor Antonia de la Concepción

Recitat i ària per a dos sopranos, violins i acompanyament

Primera interpretació en temps moderns

Arxiu de la Catedral de València

 

 

* Transcripció per Francesc Valldecabres.

* Transcripció per Marisa Esparza.

 

L’arribada a la catedral de Pere Rabassa a principis de segle suposarà la introducció de l’estil modern italià, amb la incorporació dels violins i nous conceptes que havien sigut recollits i heretats de l’ambient austriacista. Josep Pradas, nascut a Villahermosa del Río (Castelló), va continuar la línia del seu predecessor i mestre, amb el fiançament de la forma de la villancet modern, amb recitatius i àries que es mesclaven amb les tornades i cobles pròpies de la forma. A la mort de Josep Pradas, Pasqual Fuentes va ocupar el càrrec de mestre de capella de la catedral.

Pasqual Fuentes Alcàsser

Nascut a Aldaia el 1721, comença la seua formació en la catedral de València deu anys més tard, primer com a infantet i més tard com a mosso de capella i acòlit. En 1746 entra a treballar en la catedral d’Albarrasí com a tenor i pocs mesos després és nomenat mestre de la capella musical de l’església de Sant Andreu, a València, on possiblement va romandre fins a ser nomenat mestre de capella de la catedral de València en 1757, en morir el seu mestre Josep Pradas. En la catedral de València desenvolupa la seua carrera fins a la seua mort, en 1768.

La figura d’aquest compositor d’Aldaia, així com la seua obra, no compta encara amb estudis complets i actualitzats. No obstant això, la investigació que hem realitzat ens mostra un autor realment interessant per diverses raons, entre elles la ingent i ignota producció que es conserva en la Catedral de València, malgrat els seus escassos onze anys de magisteri; la dispersió de les seues obres en diferents centres hispànics, com Cadis, L’Escorial, Tarragona, Girona, Barcelona, València, Albarrasí, Oriola, Sogorb o Alacant; la inclusió d’una de les seues obres en la Lira Sacro-Hispana, de Hilarión Eslava; el caràcter polític de les seues villancets de Nadal, que prenen partit en conflictes lingüístics, racials, estètics o bèl·lics, i que són un bon reflex de la València i l’Espanya del moment; així com la seua relació amb altres personatges musicals essencials, com Antonio Eximeno —amb qui va viure i va compartir ciutat durant els seus anys de formació i magisteri, i entre els quals podem reconéixer ideals estètics compartits—, o Vicente Martín i Soler, de qui va ser primer mestre en la catedral de València.

Aquest projecte va arrancar en 2017 amb l’enregistrament de Ab licencia o sin ella. Los villancicos en valenciano de Pasqual Fuentes Alcàsser (1721-1768) editat pel segell La Mà de Guido i de la mà de la Diputació de València i l’Ajuntament d’Aldaia i que va veure la llum al maig de 2018. Aquest primer treball discogràfic conté alguna dels pocs villancets del segle XVIII escrits en valencià que es conserven en la catedral de València.

Seguint la línia de recuperació de la figura de Pasqual Fuentes Alcàsser, en aquesta ocasió treballem els seus villancets per a la professió de monges, mitjançant una visió en femení, històrica i actual, que completem amb la Salve Regina i un interessant duo localitzat en la catedral de Girona.

La nostra proposta és un viatge entre els segles XVIII i XXI, que fuig del purament musical per a fer-nos reflexionar i revisar conceptes de gènere, polítics, socials i culturals. Per això, la proposta escènica sobre el repertori, en la seua majoria inèdit i recuperat pel grup, reforça i contrasta amb el missatge mitjançant la dansa i el gest. Han sigut especialment reveladors els llibres d’Albert Toldrá Il·luses, santes, farsàries y Per la reixeta. Sol·licitació sexual en confessió davant la Inquisició de València (1651-1819). Evidentment, aquesta és solament una visió esbiaixada de certs casos, però les confessions dels judicis suposen un contrast amb els textos dels villancets, els quals ens han semblat dignes de recreació: la dona com a objecte d’intercanvi, d’amagatall, de puresa pública i pecat privat.

Així doncs, la proposta conjumina música, dansa i textos en un tot escènic de xicotet format i adaptable als diferents espais. Són les llums i ombres d’un segle XVIII que sembla no estar tan llunyà als nostres dies.

 

En aquesta edat la seua tendresa

era ànima dels sentits,

sabent que renunciaven

els furs de l’albir.

Mes ja gaudeix del seu Espòs

les abraçades atractives

que enllacen les voluntats

amb llaços aparegut.

I hui lliure es deslliga

de les cadenes del segle,

deixant-les per a aquelles

que van a caça de grills.

I ja del seu Espòs sap

no ha d’enviduar; perquè és fix,

que la que li plora mort,

és la que li té viu.

Fragment del villancet Del carmelo feliz (1764)

Pilar Moral, soprano

Carmina Sánchez, soprano

Marina Rodríguez-Cusí, mezzosoprano

Enric Llorens, violí

Victor Yusà, violí

Carlos Montesinos, violoncel

Francesc Valldecabres, clavecí i direcció

Programació

04/08/2019  22:30hPati d'armes del Castell del Papa LunaProgramació 2019

Preus: 12€

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. 96 120 65 19
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info