Portada >  > Agenda > Harmonia del Parnàs / Per dolce ardore
Entrades
Foto Justo Sanz

Foto Justo Sanz

Belén Roig

Belén Roig

Marian Rosa Montagut

Marian Rosa Montagut

04 d'agost de 2021

Harmonia del Parnàs / Per dolce ardore

Harmonia del Parnàs

Per dolce ardore
Tutto in pianto
José I de Habsburgo (1678-1711)
Veni, me sequere fida Antonio Vivaldi (1678-1741)
Chacona Antonio Caldara (1670-1736)
Per dolce ardore Francesco Bartolomeo Conti (1681c.-1732)
Vola presto Francesco B. Conti
Cum dederit Antonio Vivaldi
La verità in cimento Antonio Vivaldi
Amato ben tu sei la mia speranza - Con cento, e cento baci
Soffrirò pene e tormenti Antonio Caldara
Fra queste umbrose piante Francesco B. Conti
Recitado - Aria - Solo [chalumeau] - Aria

Per dolce ardore

Per dolce ardore proposa un tast sonor molt peculiar en el qual Harmonia del Parnàs interpreta un delicadíssim repertori que pren com a ingredient principal les escasses composicions barroques en les quals s’inclou el chalumeau. Músics tan importants com Antonio Caldara, Francesco Bartolomeo Conti, Antonio Vivaldi o fins i tot el mateix Josep I d’Habsburg es van interessar per aquest nou instrument i el van introduir en les seues composicions quasi sempre en un bellíssim diàleg amb la veu, aconseguint amb això uns harmònics fins llavors desconeguts. Fins i tot el mateix Telemann va escriure obres instrumentals per a chalumeau, com és el cas d’entre altres, el seu brillant concert per a dos chalumeau i orquestra.

La bellíssima ària Tutto in pianto va ser composta a Viena per l’emperador Josep I d’Habsburg (germà de l’arxiduc Carles, Carles III) per a l’òpera Chilonida de M. Antonio Ziani representada en el carnestoltes de 1710. Entre les obres triades del màxim exponent del barroc italià del segle xviii, Antonio Vivaldi, cal destacar l’ària Veni, me sequera fida de l’oratori que va compondre a Venècia, en 1716, Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie que va ser estrenat aqueix mateix any en l’Hospici de la Pietà d’òrfenes, un oratori caracteritzat per una aclaparadora varietat tímbrica en el qual, curiosament, tots els papers estan destinats a dones. De Vivaldi es proposen així mateix dues àries de gran contrast de La verità in cimento RV 739, la delicada Amato ben tu sei la mia speranza i l’enèrgica Con cento, e cento baci, a més d’una versió instrumental del Cum dederit pertanyent al Nisi Dominus RV 608).

D’Antonio Caldara escoltarem la Xacona op.2 núm.12 per a dos violins i baix continu, i l’emotiva ària de l’oratori Santa Ferma que va compondre a Viena el 1717, Soffrirò pene e tormenti. Per la seua part seua, el reconegut llaütista i compositor al servei de la cort vienesa dels Habsburg, Francesco Bartolomeo Conti, a més de nombroses òperes que serien representades en aquesta cort en temps de carnestoltes, va escriure precioses cantates introduint el chalumeau en moltes d’elles, com és el cas de Vagui augelletti, de la qual podrem escoltar l’ària Per dolce ardore, Lontananza dell’amato de la qual s’interpretarà l’ària Vola presto o Fra queste umbrose piante que conclou la proposta.

Harmonia del Parnàs
Belén Roig, soprano
Justo Sanz, chalumeau
Adrián Linares i Alba Encinas, violins
Guillermo Martínez, violoncel
Silvia Jiménez, contrabaix
Marian Rosa Montagut, clavecí/orgue i direcció

Programació

04/08/2021  22:30hPati d'armes del Castell del Papa LunaConciertos

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. 96 120 65 19
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info