Portada >  > Agenda > Gli Incogniti - BWV...or not? El fals Bach
Compra a entradas.com
Gli Incogniti

Gli Incogniti

Gli Incogniti - Clara Honorato

Gli Incogniti - Clara Honorato

11 d'agost de 2019

Gli Incogniti - BWV...or not? El fals Bach

Gli Incogniti

El programa d'aquesta nit està format per obres que en un moment donat han estat considerades com a petites joies, que al nostre judici continuen sent-ho i que en qualsevol cas han format part del paisatge musical de la creació de Johann Sebastian Bach.

Programa
BWV... or not
 

Trio Sonata en sol mayor BWV 1038 - Johann Sebastiann Bach o Carl Phillip Emmanuel Bach

Largo
Vivace
Adagio
Presto

Sonata en do menor BWV 1024 - Johann Georg Pisendel

Adagio
Presto
Affetuoso
Vivace

Trio sonata en do menor BWV 1079 - Johann Sebastian Bach

Largo
Allegro
Andante
Allegro

Sonata en re menor BWV 1036 - Carl Phillip Emmanuel Bach

Adagio
Allegro
Largo
Vivace

Trio Sonata en re mayor sobre el BWV 1028 - Johann Sebastian Bach

Adagio
Allegro
Andante
Allegro
 

En la concepció romàntica de la composició musical en la qual encara se sosté fortament la nostra cultura, un compositor és una espècie de ser sobrenatural allunyat del món que l'envolta i l'investeix d'una missió sacralitzada: la composició d'«obres mestres» que una vegada reconegudes com a «autèntiques» passaran a constituir un catàleg de meravelles indiscutibles i incomparables. Però aquesta idea ens fa oblidar que un músic és primer de tot un ésser humà amb una vida condicionada per l'època en la qual viu, amb una inspiració permeable a nombrosos aspectes com les seves relacions socials, el seu entorn familiar, l'emulació exercida per altres músics, la creativitat renovada per les obres d'alumnes més joves, etc.

El cas de Johann Sebastian Bach és bastant paradigmàtic. Quan al principi del segle XIX es comença a construir el mite del gran músic alemany, un dels fonaments d'aquest edifici serà la publicació de les seves obres completes i l'elaboració d'un catàleg que es transformarà més tard en el BWV (Bach Werke Verzeichnis). Però al llarg dels anys algunes de les músiques que havien estat admeses com a sortides de la imaginació del Kantor, comencen a generar dubtes sobre la seva autoria o a ser directament atribuïdes a altres compositors i es transformen immediatament en àngels caiguts. La mateixa peça que uns anys abans era descrita com la creació d'un geni, desapareix a poc a poc dels programes de concerts i discos i cau en un oblit inexorable.

Sabem que el nostre autor ha recollit els fruits d'una fabulosa herència musical (diverses generacions de músics en la seva família el precedeixen), però també dels ensenyaments de compositors anteriors (com ho revela la seva pròpia biblioteca tan eclèctica i internacional) i per descomptat, la vida musical que l'envoltava.

En el nostre camí trobem obres de col·legues que Bach va trobar al llarg de la seva carrera, com la Sonata BWV 1024 atribuïda actualment (amb certs dubtes!) a Johann Georg Pisendel, el virtuós violinista de la cort de Dresden les impressionants qualitats tècniques de la qual van poder inspirar la composició de les Sonates i Partites per a violí sol de Johann Sebastian Bach. Podem entendre per què aquesta Sonata en do menor va ser inclosa en el BWV: la seva poderosa fuga o el seu tercer moviment podrien haver estat sens dubte signats per Bach, fins i tot si un dels seus grans encants resideix en el seu Adagi inicial, un recitatiu rapsòdic i imprevisible que recorda als moviments de concert escrits per Vivaldi per al mateix Pisendel...

La relació pare-mestre/fill-deixeble amb Carl Philipp Emmanuel Bach dificulta l'assignació d'una autoria certa per a nombroses obres, com per exemple la Sonata BWV 1038 que té també un número de catàleg en les composicions de Carl Philipp Emmanuel Bach. És possible que el pare haja demanat al seu fill com a exercici de composició, l'escriptura de dues veus per a flauta i violí en scordatura sobre un baix utilitzat ja diverses vegades pel pare (per exemple en la Sonata per a violí i baix continu BWV 1021). Podem imaginar un joc de propostes, correccions, suggeriments, que fan impossible destriar el que correspon a un i a un altre. Encara més sorprenent és el cas de la Sonata BWV 1036 datada en 1731 quan C. P. E. Bach tenia tan sols 17 anys!, i que tal vegada per la seva escriptura tan desenvolupada va ser atribuïda al pare, encara que el nou estil galant és una marca del que serà el futur del jove compositor.

En el nostre programa presentem també algunes obres «autèntiques» (o gairebé!). La sonata de l'Ofrena Musical BWV 1079 representa el culmen de l'habilitat contrapuntística de Johann Sebastian Bach al final de la seva vida. En una visita a la cort de Prússia on treballava el seu fill, el rei Frederic II flautista aficionat li suggereix un bell tema cromàtic sobre el qual improvisar. No sabem si inspirat per les possibilitats d'aquest, decideix publicar uns mesos més tard tota una col·lecció de cànons entre les quals destaca aquesta sonata en la qual el tema apareix en les variants contrapuntísticas més elaborades.

I finalment la Sonata BWV 1028 potser mai haja existit en la forma en la qual la presentem aquesta nit... o tal vegada sí. En l'actualitat la coneixem com una sonata per a viola de gamba i cembalo obligat, però com ocorre amb tantes obres de Bach al qual li encantava refer una vegada i una altra les seves composicions, possiblement és un arranjament posterior d'una obra per a dos instruments aguts (per què no flauta i violí?) i baix continu avui perduda.

En resum, el nostre programa presenta una sèrie d'obres, escrites, compartides, ensenyades, o refetes, amb o sense número de catàleg que són part de la «música» de Johann Sebastian Bach.

Amandine Beyer i Baldomero Barciela

Manuel Granatiero, traverso

Baldomero Barciela, viola de gamba

Anna Fontana, clavecí

Amandine Beyer, violí i direcció

Programació

11/08/2019  22:30hPati d'armes del Castell del Papa LunaProgramació 2019

Preus: 12€

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. 96 120 65 19
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info