Portada >  > Espectacles > Capella de Ministrers
Comprar entrades
Carles Magraner

Carles Magraner

03 d'agost de 2018

Capella de Ministrers

Chiaroscuro

Llums i ombres del barroc espanyol

Capella de Ministrers
Delia Agúndez, soprano
Robert Cases, vihuela i tiorba
David Antich, flautes
Pau Ballester, percussió
Sara Agueda, arpa
Carles Magraner, director i viola da gamba

Chiaroscuro. Llums i ombres del barroc espanyol

OMBRES
Pavana & Gallarda (Luys de Milán)
De la dulce enemiga (Gabriel Mena - Cancionero de Palacio)
Vuestros ojos tienen d’amor no se que (Anonymous)
Austria Felice (Hachas) / Villancico & Spagnoletto / Canario (Cesare Negri)
Passava Amor su arco desarmado (Anonymous - Timoneda)
De tu vista celoso (Seguidillas en eco - Cancionero Sablonara)

No piense menguilla (José Marín)
Romance del Rey Don Rodrigo: Rónpase la sepoltura (Cancionero de Palacio)
Folías de España
Ojos, pues me desdeñáis (José Marín)
Un sarao de la Chacona (Juan Arañés)

LLUMS

Romance de Cardenio: Por unos puertos arriva (Ribera - Cancionero de Palacio)
El baxel está en la playa (Gabriel Bataillé)
Diferencias sobre Guárdame las Vacas (Luys de Narváez)
Claros y frescos ríos (Alonso Mudarra)
Preludio (Gaspar Sanz) / Calata a la Spagnola (J.A. Dalza) / Jotas (Santiago de Murcia)

Yo soy la locura (Folía - Henry Du Bailly)
Un cavalier di Spagna (Magistro Rofino)
Vuestra belleza señora (Anónimo - J.Stefani)
Recercadas & Romanescas
Romerico florido (Mateo Romero) Folias

Capella de Ministrers
www.capelladeministrers.es
management@licanus.net

Capella de Ministrers

Des de la seva creació l’any 1987, el grup Capella de Ministrers, sota la direcció de Carles Magraner, ha desenvolupat una important tasca investigadora i musicològica en favor del patrimoni musical espanyol, des de l’edat mitjana fins al segle XIX. El resultat, transformat en testimoniatge musical, conjuga a la perfecció tres factors claus: el rigor històric, la sensibilitat musical i, molt especialment, un incontenible desig de comunicar-nos i fer-nos partícips d’aquestes experiències.

L’activitat concertística de la formació ha estat molt intensa des de l’inici de la seva activitat, recorrent les millors sales de música d’Espanya, però la seva projecció va més enllà de les nostres fronteres. El grup ha realitzat més de 1500 concerts en els cinc continents.

Aquesta trajectòria d’estudi i recuperació de la música antiga ha quedat recollida en els discos que ha gravat per EGT, Blau, Auvidis i CDM, segell discogràfic exclusiu de Capella de Ministrers, obtenint molt bones crítiques per part de la premsa especialitzada, a més de premis i distincions entre les quals destaquen Millor Producció Discogràfica atorgat pel Ministeri de Cultura, Premi Important de l’editorial Premsa Valenciana, el Premi Cívic 2008 d’Almussafes-Ribera Baixa, el distintiu segell de qualitat de la GVA Mediterranew Musix i el Premi Internacional de Música Clàssica 2018 (ICMA) en la categoria de Música Antiga pel seu disc Quattrocento.

La seva activitat ha anat més enllà de l’estrictament musical, realitzant incursions en les arts escèniques en col·laboració amb reconeguts directors com Àlex Rigola, Juli Leal, Vicent Genovés, Jaume Martorell i Bigas Lluna; amb coreògrafs com Santiago Sempere, amb el Cor de la Generalitat Valenciana, amb músics d’altres disciplines com Joan Enric Lluna o Miguel Marín, fins i tot amb reconeguts artistes del panorama contemporani com Isabel Muñoz, Eva Lootz o Carmen Calvo.

Les ajudes institucionals per part de L’Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana i de l’INAEM del Ministeri de Cultura, permeten que avui sigui una realitat la difusió discogràfica i concertística a nivell nacional i internacional. La Universitat de València, per la seva banda, patrocina les activitats de recerca, recuperació i difusió del patrimoni musical realitzades per Capella de Ministrers

CARLES MAGRANER

Si alguna cosa caracteritza a Carles Magraner és per ser un músic sincer. Un músic que al llarg dels trenta anys que porta al capdavant de Capella de Ministrers ha evolucionat al mateix temps que ho feia la interpretació de la música antiga, ansiós al principi de recrear en la mesura del possible el passat sonor, convençut avui dia que la música, sigui el que sigui la seva època, és un camp obert a l’experimentació que admet múltiples lectures que no reneguen per res del rigor i de la sensibilitat cap a les fonts. A Carles Magraner li preocupa imprimir vida i veracitat al repertori que interpreta.

Carles Magraner neix a Almussafes (La Ribera Baixa, València) on inicia els seus estudis musicals, que continua després en el Conservatori Professional de Carcaixent i el Conservatori Superior de València, obtenint els títols de Professor de Violoncel i el Superior de Musicologia. Molt ràpid, se sent captivat per la música antiga i s’especialitza en violoncel barroc i viola da gamba, amb estudis a Barcelona, Madrid i el Departament de Musique Ancienne del Conservatoire National de Région de Tolosa de Llenguadoc. A més, cursa seminaris sobre música medieval, renaixentista i barroca impartits per Miquel Querol i Josep Bonastre, entre altres, completant la seva formació en música ibèrica dels segles XI-XVIII. Obté el Premi a la Creativitat Musical de la Universitat de València en els anys 88 i 89 i del Ministeri de Cultura de joves intèrprets. Carles Magraner és Màster en Música en l’especialitat de música antiga i Doctor en Música per la Universitat Politècnica de València.

És habitual la seva col·laboració amb Maricarmen Gómez Muntané (UAB), Josemi Lorenzo i altres musicòlegs i medievalistes, el que l’han permès indagar en el patrimoni musical espanyol amb exemples de recuperació de música en temps de Jaume I, Ausiàs March, Llibre Vermell, dinastia dels Borgia, Cancionero de Palacio i del Duc de Calàbria (Uppsala)... Els seus estudis musicològics sobre el barroc valencià han servit per a l’edició de discos sobre la música antiga valenciana: Matías Navarro, José Gil Pérez, trobadors de la Corona d’Aragó, Alfons el Magnànim, entre altres. Ha publicat, juntament amb David Antich, l’edició crítica de la sarsuela La Madrilenya de Vicente Martín i Soler i al costat de Gersón Padilla, la suite medieval Els Viatges de Tirant lo Blanch per a banda simfònica.

Notes

Com a reacció a l’art renaixentista, formal, normatiu i nu; sorgeix l’estil barroc amb contrastos acusats, gran llibertat creativa, exageracions passionals i teatralitat. Un dels aspectes pictòrics més aparents i meritoris de l’estil barroc és el clarobscur. Consisteix a fer incidir la llum sobre objectes i personatges, creant uns efectes potenciats de llums i ombres que determinen una tenebrista atmosfera i perspectiva.

Al primer Barroc la pintura es caracteritzava pels contrastos que produïen les llums i les ombres i així la música va guanyar en independència i expressió en la seua cerca per noves textures, noves formes d’expressió, ressorgint la monodia i abraçant-se a la tonalitat en detriment de la modalitat.

El programa de concert que presenta Capella de Ministrers es configura entorn d’aquesta premissa: el pas del Renaixement al Barroc en la música espanyola des de 1500 a 1650 amb una amalgama d’autors i cançoners, des del cèlebre Cancionero de Palacio fins al de Sablonara, des de Luys de Milan fins a Mateo Romero. Repertori cortesà, músiques per al teatre o citades en l’obra de la màxima figura de la literatura espanyola: Miguel de Cervantes, on trobem una font inesgotable de referències als costums musicals, la dansa i la música de l’Espanya del segle XVI i principis del XVII.

Constitueix tota la seua obra un compendi d’elements musicals que intensifica accions teatrals, vincula escenes dramàtiques o il·lustra personatges, molts d’ells músics, com fins i tot el mateix El Quixot: "Vull que sàpigues, Sancho, que tots o els més cavallers errants de l’edat passada eren grans trobadors i grans músics, que aquestes dues habilitats, o gràcies, per millor dir, són annexes als enamorats errants".

Servisca la proposta musical que es presenta, conjugada de repertoris pretèrits, per a endinsar-nos en un món de llums i ombres, d’obres o d’intencions, sense la major pretensió que provocar en l’espectador el plaer o la curiositat des del rigor que exigeix qualsevol interpretació musical, amb la súplica a l'oient, que aquest conjunt de músiques les “reba agradablement en la seua protecció, per a que a la seua ombra, encara que nu d’aquell preciós ornament d’elegància i erudició que solen anar vestides les obres que es componen en les cases dels homes que saben, gose semblar segurament en el judici d’alguns que, contenint-se en els límits de la seua ignorància, solen condemnar amb més rigor i menys justícia els treballs aliens; que, posant els ulls la prudència de Vostra Excel·lència en el meu bon desig, fie que no menysprearà la curtesa de tan humil servei” (El Quixot, dedicatòria de la Primera Part, 1605, traduït .

 

Capella de Ministrers

Desde su creación el año 1987, el grupo Capella de Ministrers, bajo la dirección de Carles Magraner, ha desarrollado una importante tarea investigadora y musicológica en favor del patrimonio musical español, desde el medioevo hasta el siglo XIX. El resultado, transformado en testimonio musical, conjuga a la perfección tres factores clave: el rigor histórico, la sensibilidad musical y, muy especialmente, un incontenible deseo de comunicarnos y hacernos partícipes de estas experiencias.

La actividad concertística de la formación ha sido muy intensa desde el inicio de su actividad, recorriendo las mejores salas de música de España, pero su proyección va más allá de nuestras fronteras. El grupo ha realizado más de 1500 conciertos en los cinco continentes.

Esta trayectoria de estudio y recuperación de la música antigua ha quedado recogida en los discos que ha grabado para EGT, Blau, Auvidis y CDM, sello discográfico exclusivo de Capella de Ministrers, obteniendo muy buenas críticas por parte de la prensa especializada, además de premios y distinciones entre las que destacan Mejor Producción Discográfica otorgado por el Ministerio de Cultura, Premio Importante de la editorial Prensa Valenciana, el Premio Cívico 2008 de Almussafes-Ribera Baixa, el distintivo sello de calidad de la GVA Mediterranew Musix y el Premio Internacional de Música Clásica 2018 (ICMA) en la categoría de Música Antigua por su disco Quattrocento.

Su actividad ha ido más allá de lo estrictamente musical, realizando incursiones en las artes escénicas en colaboración con reconocidos directores como Àlex Rigola, Juli Leal, Vicent Genovés, Jaume Martorell y Bigas Luna; con coreógrafos como Santiago Sempere, con el Cor de la Generalitat Valenciana, con músicos de otras disciplinas como Joan Enric Lluna o Miguel Marín, incluso con reconocidos artistas del panorama contemporáneo como Isabel Muñoz, Eva Lootz o Carmen Calvo.

Las ayudas institucionales por parte del Institut Valencià de Cultura de la Generalitat Valenciana y del INAEM del Ministerio de Cultura, permiten que hoy sea una realidad la difusión discográfica y concertística a nivel nacional e internacional. La Universitat de València, por su parte, patrocina las actividades de investigación, recuperación y difusión del patrimonio musical realizadas por Capella de Ministrers

 

Programació

03/08/2018 22:30hPati d'armes del Castell del Papa Luna

Preus: 12 €

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. +34 609 87 48 82
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info