Portada >  > Agenda > Royal Baroque

04 d'agost de 2018

Royal Baroque

Italian Stravaganza

L’art del duel: de la terra al cel

Royal Baroque
Christiane Eidsten Dahl, violí barroc
Rebecca Vucetic, flautes
Kaisa Pulkkinen, arpa barroca, flauta
Kate Conway, violoncel barroc
Katarzyna Kowalik, clavecí

Italian Stravaganza
L’art del duel: de la terra al cel

Tarquinio Merula (1595 – 1665)
Ciaccona

Giovanni Paolo Cima (1570-1622)
Sonata a 3

Giovanni Battista Fontana (1571-1630)
Sonata 6

Marco Uccellini (1603 or 1610 - 1680)
Sonata Decima Ottava

Dario Castello (c. 1590 – c. 1658)
Sonata Quarta

Biagio Marini (1594 - 1663)
Sonata sopra
“La Monica”

Antonio Bertali (1605 – 1669)
Ciaconna en do

Antonio Lucio Vivaldi (1678 – 1741)
La Follia

Biagio Marini
Passacaglia en sol

Marco Uccellini
Aria sopra “La Bergamasca"

Royal Baroque
La formació femenina ROYAL BAROQUE està integrada per excel·lents intèrprets, procedents de Finlàndia, Noruega, Grècia, Polònia i el Regne Unit que van coincidir en la Guildhall School of Music and Drama a Londres al setembre de 2010, moment en el qual va començar aquest projecte artístic.

El seu inici en la interpretació històrica va estar relacionat amb l’interès comú per l’àmplia influència de la música cortesana durant el pre-barroc i el barroc. El grup va explorar aleshores les obres de compositors que van gaudir del mecenatge de les diferents corts de les dues èpoques.

El repertori del grup comprèn des dels primers estils italians fins als estils nacionals de les corts angleses, franceses i alemanyes. El fet que alguna de les seues components siga multiinstrumentista, permet dur a terme interpretacions en combinacions inusuals.

ROYAL BAROQUE té una presència regular en els escenaris anglesos, on han actuat recentment en el London Handel Festival amb Anna Starushkevych, guanyadora del Concurs de Cant Händel. El conjunt va ser nominat per a representar a la Guildhall School of Music and Drama en el concurs Sir Anthony Lewis Memorial Prize organitzat per Musica Britannica Trust, i també va ser finalista en la prestigiosa competència Fenton House Early Keyboard. La seva actuació en la final del York Early Music International Young Artists Competition (2015), va merèixer grans elogis.

En ocasions, la formació convida a altres artistes als seus projectes, la qual cosa els dóna l’oportunitat d’ampliar el repertori i actuar com una orquestra barroca.

https://youtu.be/Kmv0vq0J68s?t=55

Notes
Amb el subtítol L’art del duel: de la terra al cel, The Royal Baroque presenta aquest programa de música italiana, que integra les més populars cançons i patrons harmònics barrocs italians (La Follia, la Bergamasca, la Ciaccona o la Passacaglia), i les sonates virtuoses més extravagants, amb compositors com Bertali, Castello, Cima, Uccellini i Vivaldi.

Les obres populars van ser les cançons pop del moment, conegudes per tots; i, amb l’apogeu de la música instrumental en l’última part del segle XVI, els músics van competir amb els seus contemporanis i van superar als seus predecessors en forçar els límits de la tècnica amb la sorprenent modernitat idiomàtica i virtuosística de les seves improvisacions recurrents sobre les línies del baix melòdic.

La Ciaconna en do de Bertali n’és un excel·lent exemple. L’extrem virtuosisme de la composició ens dóna una valuosa visió del seu propi estil imaginatiu d’improvisació i el del nord d’Itàlia en aquest moment. Aquestes «divisions», tal com es van conèixer, van facilitar el camí per a compositors com Corelli i Vivaldi, que les van utilitzar com a base per desenvolupar el model de tema i variacions que veiem en La Follia de Vivaldi. Molts dels pioners compositors italians barrocs primerencs, que estaven desenvolupant una forma purament instrumental basada en models vocals anteriors, eren instrumentistes ells mateixos, predominantment violinistes, així que és en la música de violí en la qual veiem la major progressió d’aquest estil modern (que així es denominava), i la introducció de canzonas i sonates. Giovanni Paolo Cima va ser molt influent en la creació del repertori de les primeres sonates per a trio, una forma que es va fer molt popular, com es pot veure al programa del present concert (Sonata a 3 de Cima, Sonata Quarta de Castello i Sonata Decima de Uccellini).

El subtítol triat «L’art del duel» és realment una observació sobre l’oportunitat que brinden aquestes sonates a trio, per a què els instrumentistes posen en competència les seves habilitats tècniques i improvisatòries, el concertat, o seccions contrastants de la sonata primerenca, proporcionant una plataforma perfecta per a un dramàtic diàleg i combat!
Rebecca Vucetic

Programació

04/08/2018 22:30hPati d'armes del Castell del Papa Luna

Preus: 12 €

Videos

Royal Baroque

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. +34 609 87 48 82
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info