Portada >  > Agenda > Jordi Savall
Comprar entrades
Jordi Saval. Foto: Teresa Llordés

Jordi Saval. Foto: Teresa Llordés

08 d'agost de 2018

Jordi Savall

Diàlegs i improvisacions

D’orient a occident i de l'antic al nou món

Ferran Savall, veu & tiorba
David Mayoral, percussions
Jordi Savall, lira de gamba (viola de gamba soprano), Itàlia circa 1500 / viola de gamba baixa de 7 cordes de Barak Norman, Londres 1697 i direcció


Diàlegs i improvisacions
D’orient a occident i de l'antic al nou món

D’orient
Noumi, noumi yaldatii Canço de bressol tradicional (Israel)
Paxarico tu te llamas (instr.) Tradicional sefardita (Sarajevo)
Marinero soy de amor Música sefardita / Miguel de Cervantes (text)
Nastaran Tradicional de l’Afganistan

Ostinatti de l’antic món
Diego Ortiz
Passamezzo antico
Romanesca - Passamezzo moderno

Les tradicions de Catalunya
La Cançó del lladre Tradicional catalana / Ferran Savall
La Filadora (instr.) Tradicional catalana
El Mariner Tradicional catalana / Ferran Savall

D’occident

Muzettes I-II Marin Marais
Gwerz "O Sonjal" Tradicional bretona / Jordi Savall (improvisacions & variacions)

Diàlegs: Les tradicions vives de la Mediterrània
Apo xeno meros de Grècia
Durme, hermosa donzella Cançò de bressol sefardita (Rodes)
Ghazali tal jàhri (instr.) de Marroc
Üsküdar de Turquia

The Lord Moira Set
Les tradicions cèltiques al nou món
Regents Rant - Lord Moira Tradicional escocès
Lord Moira's Hornpipe Ryan's Mammoth Collection (Boston, 1883)
(Lyra-viol)

Ostinatti del nou món i improvisacions
Canarios (improvisacions instr.)
Im Pro (improvisacions vocals) Ferran Savall
Folías Criollas / Jarabe loco Improvisacions sobre Antonio Valente & Las tradicions jarochas

Amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

DIÀLEGS & IMPROVISACIONS
Diàlegs musicals entre l’orient i l’occident i entre l'antic i el nou món

Diàlegs & Improvisacions presenta una elecció molt personal de músiques que ens captiven per la seva tendresa i la seva bellesa, i també per la seva capacitat de diàleg i d’harmonia. La música és l’art de la memòria per excel·lència, atès que només existeix en l’instant on és concretada per les ones sonores produïdes per la veu humana o els instruments, i és aquesta mateixa limitació que la fa alhora la més humana i la més espiritual de les arts.

Aquests diferents Romanços i Cançons, peces de música i ostinatos representen un diàleg real entre l’antiga Europa i el nou món, i entre orient i occident. Són la memòria viva d’un passat, a vegades molt llunyà i alhora molt proper, ja que forma part d’ara endavant del nostre imaginari històric i personal. Les músiques “de l’instant” inclouen totes aquestes músiques úniques, fugaces, que brollen en el moment on el discurs musical pot obrir-se en llibertat i harmonia, sempre a la recerca d’una expressió renovada.

La música és, per aquest fet, un dels mitjans d’expressió i de comunicació més universals, i no es pot mesurar la seva importància i el seu significat segons criteris d’evolució del llenguatge –en el sentit de la història i el progrés– sinó segons el seu grau d’intensitat expressiva, de riquesa interior i d’humanitat. Des d’aquesta perspectiva, el significat històric d’una obra d’art es dóna, no pel necessari desenvolupament del material sonor (melodia, harmonia, ritme, timbres, etc.), sinó per la voluntat d’expressió dels qui se’n serveixen (compositors i intèrprets).

El programa Diàlegs & Improvisacions és concebut com a diàleg intercultural que intenta mostrar o establir ponts vertaders: entre les músiques d’orient i d’occident, entre l’antic i el nou món, entre les obres cultes i les obres populars (anònimes), sortides de les tradicions orals, entre les músiques antigues i actuals, entre les diferents generacions dels propis intèrprets, i també entre els intèrprets i el públic.

Com a músics, som d’antuvi el producte del nostre temps. Més concretament, el resultat d’un equilibri individual –i, per tant, únic– entre el nostre esperit i l’esperit propi de l’època en què vivim. Escollir, en aquest començament del segle xxi, d’ocupar-se d’un repertori que es remunta fins al segle xi implica primerament sentir aquesta necessitat interior, a mig camí entre vocació i passió. Així, conèixer les obres més representatives del passat i fer-les reviure en la nostra època, en el respecte dels diferents contextos històrics i estilístics, però fora de tot academicisme, esdevé una manera essencial de retrobar les fonts de la nostra civilització. Renovar aquest espai de creació, d’improvisació i d’experimentació a través del diàleg entre les diferents cultures i tradicions és també assolir contínuament un lloc en el nostre esperit per a totes aquestes meravelles sonores que s’han anat construint, i han de contribuir encara a l’engrandiment d’un dels fonaments essencials de la civilització humanista dels temps moderns: la Música, entesa com a veritable història viva de la humanitat.
Jordi Savall

JORDI SAVALL

Jordi Savall és una de les personalitats musicals més polivalents de la seva generació. Fa més de cinquanta anys que dóna a conèixer al món meravelles musicals abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit. Dedicat a la recerca d’aquestes músiques antigues, les llegeix i les interpreta amb la seva viola de gamba, o com a director. Les seves activitats com a concertista, pedagog, investigador i creador de nous projectes, tant musicals com culturals, el situen entre els principals artífexs del fenomen de revalorització de la música històrica. És fundador, juntament amb Montserrat Figueras, dels grups musicals Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989) amb els que explora i crea un univers d’emocions i de bellesa, i les projecta al món i a milions d’amants de la música.

Al llarg de la seva carrera ha enregistrat i editat més de 230 discos de repertoris de música medieval, renaixentista, barroca i del classicisme, amb una especial atenció al patrimoni musical hispanic i mediterrani, que han estat mereixedors de moltes distincions com Midem Awards, International Classical Music Awards i un Grammy Award. Els seus programes de concert han convertit la música en un instrument de mediació per a l’entesa i la pau entre pobles i cultures diferents i de vegades enfrontades. No debades l’any 2008 Jordi Savall fou nomenat Ambaixador de la Unió Europea pel diàleg intercultural i, juntament amb Montserrat Figueras, varen ser investits “Artistes per la Pau” dins del programa “Ambaixadors de bona voluntat” de la UNESCO.

La seva fecunda carrera musical ha estat mereixedora de les més altes distincions nacionals i internacionals, d’entre les quals cal destacar, el títol de Doctor Honoris Causa de les Universitats d’Evora (Portugal), de Barcelona, de Lovaina (Bèlgica), de Basilea (Suïssa) i d’Utrecht (Països Baixos), la insígnia “Chevalier” de la Legió d’Honor de la República francesa, el Premi Internacional de Música per la Pau del Ministeri de Cultura i Ciència de la Baixa Saxònia, la Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya, el premi Helena Vaz da Silva i el prestigiós Premi Léonie Sonning, considerat el premi Nobel de la música. “Jordi Savall posa de manifest una herència cultural comuna infinitament diversa. És un home pel nostre temps” (The Guardian, 2011).

David Mayoral
Comença la seva formació musical junt amb l’Hebe Onesti (educació auditiva) i amb el Mestre Horacio Icasto (piano).

La seva singladura pel món de la percussió clàssica comença amb el Juanjo Guillem. Posteriorment s’interessa per la percussió històrica, rebent classes del Mestre Pedro Estevan.

Paral·lelament estudia percussió àrab i completa la seva formació amb cursos i classes magistrals de Glen Vélez (req i frame drumming), Keyvan Chemirani (zarb) i Pejman Haddadi (zarb i daff).

Desenvolupa gran part de la seva activitat amb grups dedicats a la música medieval, renaixentista i barroca (L´Arpeggiata, Mudéjar/Begoña Olavide, Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Kapsberger Ensemble, Eduardo Paniagua, Axivil, Orphenica Lyra, Camerata Iberia, Dufay Colletive, Cuarteto de Urueña, Ensemble L´Amoroso, Les Sacqueboutiers) amb els que ha actuat per tota Europa i nombrosos països del món (Festival de Músiques Sagrades de Fes, Institut Cervantes de Beirut, Òpera d’El Caire a Egipte, Síria, Tunísia, Festival d’Oud de Jerusalem, Kuwait, Fira del Llibre a Cuba, Brasil, Estats Units, etc.)

Al camp de les músiques ètniques i de fusió ha actuat amb grups com Ràdio Tarifa, Luis Delgado, Cuarteto de Javier Coble, Albaraka, Alquimia i amb el ballet flamenc de Joaquín Ruiz. Forma part del trio Trànsit, en el que es presenta d’una manera pedagògica un viatge per les tradicions musicals de l’Índia, Cuba o Pròxim Orient a través dels seus instruments de percussió.

Ha tocat en nombroses companyies de dansa oriental, destacant la Cia. Hispano-Àrab de Dansa de Shokry Mohamed, la cia. Al-Andalus Dansa dirigida per Nesma (Julia Salmerón) i la Cia. de Danses del Món (Cristiane Azem i Lenna Beauty).

FERRAN SAVALL

Basilea (1979). Fill de Montserrat Figueras i Jordi Savall, Ferran Savall està des dels seus primers anys en contacte quotidià amb l’ambient musical d’estudi, d’assaigs i de concerts que tenen lloc a casa seva amb els membres de la seva família. Estudià guitarra i posteriorment s’especialitzà amb instruments antics a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) amb Xavier Díaz-Latorre, a Trossingen amb Rolf Lislevand (tiorba) i diverses vegades amb Andrew Lawrence - King a Sant Feliu de Guíxols.

Ferran Savall és un cantant autodidacte a la recerca de la veu natural. Ha explorat músiques del món: del Pakistan, de l’Índia i d'Armènia entre d'altres, però sempre defugint de l'especialització d'estil, cercant tastets tècnics per incorporar a les seves improvisacions. La seva base vocal és reforçada amb classes de tècnica vocal amb Dolors Aldea.

Els seus primers espais d’aprenentatge i realització foren les places i els carrers del barri de Gràcia a Barcelona i al desaparegut bar SiNo de l'escriptor veneçolà Armando Luigi Castaneda. El 2004 inicià l'aventura de tocar professionalment amb la seva família, seguida de l'enregistrament del disc Du temps & de l'instant que els portà a realitzar concerts per tot el món. Des de 2005 col·labora amb la ballarina i coreògrafa índia Shantala Shivalingappa en diversos projectes i amb músics com Chitravina N. Ravikiran, Thodur Madabusi Krishna, Subash Chandra, Prabhou Edouard i Wassim Soubra. El 2008 enregistrà Mireu el nostre mar amb l'ajuda de Mario Mas i la participació de Jordi Gaspar, Javier Mas, Dimitris Psonis i d'altres. La bona rebuda del disc a França el portà a tocar sovint allà en format de trio amb Mario Mas i Jordi Gaspar. També ha col·laborat amb artistes com Driss El Maloumi, Nedyalko Nedyalkov, Razmik Amyan, Gaguik Mouradian i Hakan Güngör, amb qui el 2014 ha tocat a Turquia amb el Grup Pandora per TRT Muzik. Ha col·laborat també amb projectes com Gemini, l'espectacle de poesia Una musica de cavalls negres, o els projectes Espiral (2015) de Clara Peya i Mimulus (2015).

El 2014 ha presentat el seu darrer projecte, IMPRO, el qual està essent presentat en diversos escenaris de Catalunya i de la resta d’Europa. Aquest és un projecte compartit amb diverses personalitats musicals, tals com Nedyalko Nedyalkov, Driss El Maloumi, David Mayoral, Jordi Gaspar, Judit Neddermann i Clara Peya. El desembre de 2014 va estrenar el projecte de dansa – concert Impro Sharana amb la col·laboració de Shantala Shivalingappa.

 

Programació

08/08/2018 23:00hPalau de Congressos

Preus: 12 €

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. +34 609 87 48 82
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info