Portada >  > Agenda > Delirivm Música · Pilipira Teatre · Teatres de la Llum

06 d'agost de 2018

Delirivm Música · Pilipira Teatre · Teatres de la Llum

Domenico Scarlatti, antiguos mitos y sombras

Edat recomanada a partir de 10 anys

Delirivm música

Juan Portilla, direcció artística i arranjaments musicals
Mariola Ponce, direcció d’escena
Mercedes Moro, disseny de siluetes
Christian Feijó, creació audiovisual
Ignacio García Magariños, disseny gràfic
Juan Portilla, flautes
Beatriz Amezúa, violí
Laura Salinas, viola da gamba
Ramiro Morales, arxillaüt i guitarra barroca
Jorge López-Escribano, clavecí
Álvaro Paz Maudes i Vicent Ortola, actors-sombristes

Música i teatre d’ombres

PROGRAMA (Edat recomanada a partir de 10 anys)

PRELUDI

1. Sonata K 32 en re menor

2. Sonata K 88 en sol menor Grave/Andante moderato MITES

3. Sonata K 513 (Pastorale) en do major El mite de Pan i Siringa.

Moderato-Molto Allegro/Presto.

Explica el mite que el déu Pan era especialment irascible si se li molestava en les seves migdiades. Una bella nimfa de nom Siringa així ho va fer, primer en forma d’ocell i després en la seva naturalesa de nimfa. Pan es va enfuriar i va començar a perseguir-la. En veure-la, va quedar enamorat per la seva bellesa. Siringa, acorralada, es va llançar al riu i va demanar ajuda a les seves germanes nimfes, els qui la van convertir en un canyar. Quan Pan va arribar només va poder abraçar les canyes bressolades pel vent, les quals produïen un so que li va agradar. Pan va decidir arrencar set trossos desiguals i crear una flauta amb la qual va dansar eternament extasiat.

4. Sonata K 81 en mi menor El mite d’Acis, Galatea i Polifem

Grave/Allegro/Grave/Allegro

Acis, pastor i Galatea, nimfa, gaudeixen dels plaers senzills. En trobar les seves mirades, queden encisats l’un de l’altre. Els ocells intenten proclamar als quatre vents l’amor que la nimfa sent per Acis i ella avergonyida intenta fer-los callar. Corre darrere dels ocells i el pastor la segueix, acabant en una dansa entre els dos. El pastor, que ja és conscient dels sentiments de la nimfa i que sent el mateix per ella, li regala una bella melodia tocada amb la seva flauta. Irromp llavors el més fer dels ciclops, Polifem, enamorat desgraciat de Galatea, que enfuriat de gelosia aixafa a Acis. Galatea, trista, el converteix en un riu d’aigües netes que portarà el seu mateix nom, Acis.

5. Sonata K 328 en sol major El mite d’Apol·lo i Màrsies

Andante comodo

Màrsies va ser un sàtir, meitat home, meitat carner que es va fer famós tocant la seva flauta feta d’ossos que va trobar en el sòl on l’havia llançat la deessa Atena, maleint a qui la recollís. Màrsies content amb la seva troballa i veient que amb ella podia produir una bella música, va decidir desafiar al déu Apol·lo i la seva lira per veure qui era capaç de reproduir el so més bell. Apol·lo va acceptar el repte i a canvi va estipular el premi del vencedor: el vençut quedaria a la seva mercè i seria tractat com el guanyador volgués. Durant el duel musical Apol·lo va desafiar a Màrsies a tocar l’instrument del revés. Apol·lo va donar la volta al seu instrument i va seguir tocant. Màrsies va saber que no podria donar la volta al seu instrument perquè no sonaria. El càstig per la seva gosadia va ser que Apol·lo el va escorxar viu.

6. Sonata K 89 en re menor El mite d’Orfeu i Eurídice

Allegro/Grave/Allegro

Orfeu, fill d’Apol·lo, posseïa el do de la música i de la poesia. Enamorat perdudament d’Eurídice i ella d’ell, decideixen casar-se. Les nimfes, al costat d’Eurídice, van a buscar flors per a la cerimònia. En un desafortunat instant, Eurídice va trepitjar una serp verinosa i, mossegada per aquesta, va morir. Orfeu plorant va entonar cançons tan tristes que tots els déus i nimfes el van incitar a descendir a l’inframón, on, amb l’ajuda de la seva música, va aconseguir sortejar els perills. Allí, davant els déus de l’inframón, Hades i Persèfone, va utilitzar de nou la seva música per convèncer-los de donar a Eurídice l’oportunitat de tornar al món dels vius. Ells van posar una condició: Orfeu havia de caminar sempre davant d’ella i no mirar-la fins que tots dos haguessin arribat a dalt. Orfeu mantenia els seus ulls al capdavant malgrat les enormes ànsies de tornar a admirar a la seva estimada. Ja gairebé en la superfície, Orfeu va girar el cap creient que tot havia passat, però Eurídice encara tenia un peu a baix i, en aquest precís instant, es va esvair, ja sense possibilitat de tornar de nou.

CODA FINAL

7. Sonata K 90 en re menor Domenico Scarlatti (largo)

8. Sonata K 32 en re menor

 

Delirivm Música

Delirivm Música es funda a San Lorenzo del Escorial l’any 2007. L’agrupació, dirigida per Juan Portilla, la integren músics de llarga experiència dedicats a l’estudi, la recuperació i interpretació d’espectacles del període barroc.

Entre els seus projectes cal destacar: Domenico Scarlatti, antics mites i ombres espectacle guardonat en la I Edició dels Premis GEMA 2015 amb el 1º premi a la innovació i reestrenat el 23/09/17 en el Cicle Coliseu Barroc del Real Coliseu de Carles III, Jesu, meine Freude (J. S. Bach Motets BWV 225-230) un profund estudi sobre els afectes, la retòrica i la imitació de la veu basat en la versió instrumental de la integral dels motets de Bach i estrenat el 28/03/2015 en el XXII Cicle de Música sacra de Talavera de la Reina, Georg Friederich Haendel All’Italiana! un viatge a través de les composicions d’estil italià del geni alemany estrenat el 12/12/2010 en la 7a edició del festival Música als Barris de Segòvia, Delirios. Delirivm Música (2016) treball discogràfic sobre la influència de les danses del sud en la música europea del s. XVII.

La seva activitat els ha portat a destacats escenaris com el de la Fundació Juan March de Madrid amb concerts retransmesos en directe para RNE Radio Clàssica, Cicle Estius de la Vila de Madrid, Festival Internacional de Música i Dansa de Granada, Expoclásica 2015, FRINGE Festival de música antiga de Pamplona 2009, Cicle de Música de cambra a la tardor de S. L. de l’Escorial, Estiu Musical de Segòvia (Música als Barris), Festival Clàssics a l’estiu de la Comunitat de Madrid, Teatralia 2016. XX Festival Internacional d’Arts Escèniques de la Comunitat de Madrid, Real Coliseu de Carles III de S. L. del Escorial (Coliseu Barroc), IV Festival Internacional de Música antiga de Panamà, entre altres.

Notes

Domenico Scarlatti (1685-1757) va ser un músic influent a tota Europa, fins i tot anys després de la seva mort. Compositor genial i modern, se li podria considerar un dels primers precursors de l’estil galant molt abans que aquest es consolidés a Europa. L’agrupació Delirivm Música, la companyia Pilpira Teatro i Teatres de la Llum s’uneixen per oferir-nos un bellíssim espectacle sonor i visual —estrenat el 23 de setembre de 2017 en el Real Coliseu de Carles III de S. L. del Escorial i guanyador del Primer Premi a la Innovació en els Premis GEMA 2015— amb el qual músics i actors ens transportaran a la cort de Carles III (1716-1788), concretament a les representacions organitzades per l’infant Don Gabriel (1752-1788), on el mateix infant al costat dels seus músics amenitzaven les històries representades en un teatret d’ombres. La màgia del teatre d’ombres, les històries d’antics mites, els càlids i bucòlics sons dels instruments barrocs i les obres de Domenico Scarlatti ens transportaran a un meravellós món de fantasia i imaginació, acostant-nos als divertimentos d’èpoques passades.

 

 

Programació

06/08/2018 22:30hPati d'armes del Castell del Papa Luna

Organitza

Col·labora

culturarts generalitat valenciana

© Institut Valencià de Cultura

Plaça de l'Ajuntament, 17
46002 València

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Tel. +34 609 87 48 82
musica_ivc@gva.es

Nota legal

Contacte express





Accepte les condicions i la
política de privacitat

Música Antiga i Barroca de Peníscola

Aníma’t a la música barroca

Sol·licitem el seu permís per a obtindre dades estadístiques de la seua navegació en esta web, en compliment del Reial Decret Llei 13/2012. Si continua navegant considerem que accepta l'ús de cookies. OK | Més info